Menu Sluiten

Boeken over bloggen: reviews

Toen ik nog maar nét was begonnen en, buiten het volgen van andere bloggers, niet veel ervaring met het hebben van een blog en beseft hoeveel ik er nog van moest leren, ging ik naar de bibliotheek voor een voorraad boeken die over bloggen gaan. Die zijn er namelijk meer dan genoeg te vinden! Niet zo gek ook, bloggers schrijven nu eenmaal graag en dan is het niet zo vreemd dat ze ook ooit eens een boek schrijven. En waar zouden ze anders over schrijven dan over bloggen? Als fulltime blogger is dat waarschijnlijk één van hun meest geliefkoosde tijdsbestedingen, ook om over te schrijven. Ik kwam thuis met een hele stapel boeken  en deel vandaag drie boeken die mij heel erg aanspraken, waar ik veel aan had en waarvan het mij een goed idee lijkt om ze uit te lenen of aan te schaffen om jezelf in te lezen in de wereld van het bloggen. Mocht je plannen hebben voor een blog, of er zelf één hebben. Net als ik.

Er komt namelijk wel veel bij kijken, bij zo’n blog. Ik steek er met heel veel liefde en plezier behoorlijk veel uurtjes tijd per week in en dan is het fijn om, als je door de bomen het bos niet meer ziet, even te lezen hoe anderen het aanpakken. Om even een nieuwe, frisse boost aan creativiteit te krijgen. Om te zien hoe klein anderen zijn begonnen en hoe groot sommigen onder hen geworden zijn. En gewoon, omdat lezen leuk is.

Dit zijn mijn 3 favoriete boeken die over het bloggen gaan, geschreven door ervaren bloggers.

Met stipt op nummer 1:

Blog Boek; tips en inspiratie voor meer blogplezier van Kelly Derienmaeker.

Kelly is fulltime blogger en eigenaresse van http://www.talesfromthecrib.be/. Ze schreef dit boek als inspiratiebron voor beginnende bloggers die op zoek zijn naar nieuwe ideeën, nood hebben aan wat uitleg en een manier zoeken om een blogdip te overleven. “Dit boek vertelt je hoe je een digitaal rijk kunt bouwen en beheren”, aldus Kelly zelf.

20170902_081647

De reden dat ik zo’n fan ben van dit boek is omdat het echt een complete gids is van alle thema’s die aanbod komen. Je kan het boek van voor naar acht lezen, maar ook gebruiken om iets in op te zoeken. Alle onderwerpen staan overzichtelijk opgedeeld en kan je terugvinden in de inhoudstafel. Zo heeft ze bijvoorbeeld een hoofdstuk over de tools van een blogger, de dunne lijn tussen inspiratie en imitatie, weten waarover je wel en niet wilt schrijven, blog basics, meer persoonlijkheid integreren, netwerken voor bloggers, het opstellen van een inhoudsplan,…en nog veel meer. Afwisselend met heel veel leuke foto’s, handige tips en quotes over bloggen. Tussen elk hoofdstuk in geeft ze ook 15 gloednieuwe ideeën voor een nieuwe blogpost! Dat kan je af en toe wel gebruiken.Een echte aanrader dus dit boek!

20170902_081457

Nummer 2:

Zo wordt jij de nieuwe blogger of blogger in 10 interessante lessen van Shane Birley

Een vertaalde versie van het oorspronkelijk Engelstalige boek ‘How to be a blogger and vlogger’ van Shane Birley. Een heel laagdrempelig, leuk boek om te lezen met veel nuttige tips voor beginners in, zoals de titel zegt, tien verschillende lessen die gaan over veiligheid op het internet, het schrijven zelf, de structuur van een blog en meer. Wat ik vond van dit boek? Lees dan even verder.

20170902_082353

Op zich vond ik het een heel leuk boek om een paar keer doorheen te bladeren. De afbeeldingen maken het aantrekkelijk om te lezen en ook de tips die tussendoor worden gegeven zijn handig. Echter is het wel een laagdrempelig boek dat eerder gericht is op mensen van een jongere leeftijd, rond de 14-15 jaar. Het boek bevat qua informatie echt de allerbelangrijkste dingen. Dus als je iets dieper wilt gaan en iets beter wil worden met bloggen, of al iets van ervaring hebt, raad ik misschien eerder bovenstaand boek aan.

Het was wel heel tof dat alles onderverdeeld is in hoofdstukken, zodat je meteen kan zoeken naar iets dat je wilt weten, of kunt doorbladeren wanneer iets je niet interesseert.

20170902_082528

20170902_082513

Deze twee boeken kan is dus wel aanraden als je of een blog hebt, of ermee in je hoofd zit. Lees ze eens door, en neem er van mee wat je er uit kon halen en wil of kan toepassen. Hoe meer je over andere blogs lees, hoe meer je zelf een idee krijgt van wat je wilt. Want uiteindelijk maakt iedereen er toch zijn eigen ding van. En dat is alleen maar goed.