Menu Sluiten

TRAVEL: hoe was het in Berlijn?

Eén van de dingen die het ‘senior’-leven een tikkeltje leuker maken is toch wel dat er opeens heel veel leuke dingen op je afkomen en mag gaan doen. Zo stond die welbekende ‘eindejaarsreis’ al een tijdje in mijn agenda, en die ging dit keer richting Berlijn! Vandaag lezen jullie hoe ik het beleven heb…

foto van Stien Gobeyn.

Niet alleen ik, maar ik denk ook al mijn vrienden hadden dringend nood aan een paar dagen zonder werk en zonder les. Weg van de dagelijkse drukte, tijd doorbrengen met elkaar en vooral tijd maken voor elkaar. Want dan kan je nog naast elkaar in de klas zitten, ik heb soms het gevoel dat we aan elkaar voorbij lopen doordat iedereen met zijn eigen ding bezig is. Dan kan een paar dagen vakantie (als ik het zo mag noemen, aan uitrusten kwamen we hier volgens de opgestelde planning niet aan toe) goed van pas komen. 🙂 In totaal zouden we vijf dagen daar zijn, waarvan de eerste en laatste dag 1,5u vliegen. Normaal gezien vind ik luchthaven en reizen geweldig, maar nu wilde ik het liefst zo snel daar zijn.

Na de welbekende inpakstress en een vertraagde maar wel zeer vlotte vlucht, ik heb dan ook het luxeprobleem steeds in slaap te vallen tijdens het opstijgen én spontaan wakker te worden bij het landen, kwamen we in de loop van de middag aan in de grootstad Berlijn. Nu moet ik zeggen dat ik op zich totaal niets had (en heb) met deze stad en hier uit mijzelf nooit naartoe zou gaan, en hoewel ik langs alle kanten ander meningen hoor, blijf ik hier toch wel bij. Komt het door de taal, de cultuur, de mensen, ik weet het niet. Waarschijnlijk. Ik ben niet verliefd op Berlijn, zoals ik dat op andere plekken ben. Neemt niet weg dat ik een geweldige tijd daar heb gehad en dat ik volle vijf dagen genoten heb van de sfeer en de mensen om mij heen. Wat hebben we allemaal gedaan?

Op dag één stond al meteen een theatervoorstelling op de planning. Dus na het zoeken en verdelen van de kamers zijn we eerst iets gaan eten in een Vietnamees restaurant in de buurt, en liepen we meteen door naar het theatergebouw tegenover onze hostel. Er stond eigenlijk een museum op de planning, maar daar vonden we het te laat voor en dan besloten we spontaan maar een voorstelling te gaan bekijken. Moet kunnen, op dag één. Dat maakt zo’n reis ook wel leuker, als niet alles volgens planning moet verlopen. Het stuk ging over acht meisjes van verschillende afkomst en zonder acteerervaring die auditie deden voor de rol van Iphigenia, allemaal voor een andere reden. Ik kende het stuk Iphigenia gelukkig al, dat maakte het wel interessant om te zien.

De hostel zelf was heel gezellig. We sliepen op de kamer met zes, echt heel tof. Beneden was er een grote bar waar we ’s ochtend ons ontbijt kregen, en ’s avonds vaak iets gingen drinken. We vulden onze dagen met verschillende musea, heel, heel veel wandelen, een marktje bezoeken, een tweede theatervoorstelling, de meest bekende bezienswaardigheden en wat cafeetjes en restaurantjes tussendoor. Nog iets heel leuks dat we gedaan hebben, is een oude, vervallen graffitiwijk bezocht. We liepen door allemaal gebouwen en containers, die zo kleurrijk waren, dat het terug mooi werd. Ik weet niet of deze activiteit op de planning stond of we hier per ongeluk terecht kwamen maar het was de moeite om te zien!

foto van Stien Gobeyn.

Het weer viel gelukkig wel mee al die dagen. Het is vier dagen regenachtig geweest van de vijf, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen last van gehad. Op de laatste dag, wanneer we een openlucht markt zouden bezoeken en dus bijna heel de dag buiten te vinden waren, werd het opeens zonnig dus dat was wel heel leuk. En dan was het al snel dag vijf. De tijd vliegt als je je amuseert, zullen we maar zeggen. Amuseren deed ik me zeker! We deden nog één laatste museum een paar uur voor onze vlucht en vertrokken alweer richting de luchthaven van Berlijn om in te checken. We waren trouwens ook redelijk kapot op dat moment. ’s Nachts uitgaan in combinatie met overdag een stad bezoeken, is een geweldige maar heel vermoeinde tijdsbesteding. 🙂 Je zit maar één keer in het laatste jaar dus dat moest gevierd worden!

Zo, dat was het over Berlijn!

Ik beloof jullie dat er snel een fotoverslag aankomt van deze dagen en hoop dat jullie genoten hebben van mee te lezen!